„Wszystkie kolory na talerzu” - spotkanie z panią Dominiką Pietrzyk - dietetyk z Nature House w Grójcu

dietetykmaleOtyłość dopadła polskich nastolatków. Są w ścisłej światowej czołówce”, „Otyłość polskich nastolatków poraża”, Otyłość jest uważana za pandemię XXI wieku”, „Aż 29 proc. polskich 11-latków ma nadwagę, a wśród 13-latków jest niewiele lepiej, bo na otyłość cierpi co czwarty z nich. Tak w swoim raporcie, cytowanym przez "Wyborczą", podaje Światowa Organizacja Zdrowia”.

Takie alarmujące dane podają media, ale czy my na nie reagujemy?

Biblioteka postanowiła zorganizować dla młodzieży spotkanie z dietetykiem. Pani Dominika Pietrzyk zaczęła od zaprezentowania „Talerza zdrowia”. Jak powiedziała im będzie bardziej kolorowo na talerzu tym zdrowiej. Następnie omówiła zasady racjonalnego żywienia a więc m.in. regularność posiłków, dlaczego ważne jest zjedzenia śniadania przed wyjściem do szkoły, jakie produkty są zalecane na pierwsze i drugie śniadanie (nie mniej ważne). Uczniowie poznali 10 zasad zdrowego odżywiania się:

1. Należy spożywać produkty z różnych grup żywnościowych (dbać o urozmaicenie posiłków),

2. produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii,

3. mleko i produkty mleczne powinny być stałym elementem codziennej diety,

4. mięso należy spożywać z umiarem i zastępować je rybami,

5. posiłki powinny być spożywane regularnie,

6. ostatni posiłek należy spożywać nie później niż 3 godziny przed snem,

7. należy ograniczać podjadanie między posiłkami,

8. warzywa i owoce należy spożywać codziennie,

9. należy ograniczać spożycie tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych,

10. należy unikać tłuszczu i słodyczy.

Następnie dietetyk omówiła wartości odżywcze poszczególnych grup produktów: pieczywa i produktów zbożowych, mięsa i jego przetworów, ryb, mleka i jego przetworów.

Jako zalecaną i najzdrowszą przedstawiła dietę śródziemnomorską, której głównymi składnikami są: oliwa z oliwek, dużo owoców i warzyw, dużo nasion strączkowych, dużo produktów zbożowych, dużo ziaren, nasion, orzechów natomiast mało mięsa, dużo przypraw, typu bazylia, rozmaryn.

W kolejnej części spotkania pani Dominika omówiła temat „Dieta w sporcie”. Uczniowie dowiedzieli się m.in., że dieta ta oprócz białka powinna zawierać także odpowiednią ilość warzyw i owoców (500-700 g/dzień), witaminy z grupy B.

Myślimy, że ciekawy dla uczniów był także temat „Sprytne zamienniki”. I tak sorbety owocowe zamiast lodów, woda mineralna zamiast napojów gazowanych /puszka coli zawiera aż 7 łyżeczek cukru!/, galaretki, owoce zamiast ciastek, jogurt naturalny zamiast śmietany, pieczywo razowe zamiast białego...

Na zakończenie spotkania pani dietetyk omówiła choroby związane z zaburzeniami odżywiania jak anoreksja i bulimia.

Mamy nadzieję, że było to dla uczniów ważne spotkanie. Od tego przecież jak się odżywiamy zależy i jakość życia, i jego długość.

Pragniemy podziękować pani Teresie Naduk – zastępcy Dyrektora Publicznego Gimnazjum w Grójcu za pomysł na temat spotkania i pomoc w jego organizacji.

dietetyk zapowiedz pani dyrektor biblioteki

dietetyk sluchajaca wykladu mlodziez

dietetyk spotkanie mlodziezy z gimnazjum